Do grudnia 2026 r. PKP PLK chcą przebudować perony stacji Tomaszów Mazowiecki. Inwestycja w trybie „projektuj i buduj” ma polegać także na budowie łączącego perony przejścia podziemnego. Jako najkorzystniejszą z 9 ofert wybrano tę złożoną przez Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunikacyjnego „Mostkol” z Moskorzewa.
W przetargu, ogłoszonym przez zarządcę infrastruktury w lutym, oferty złożyło dziewięciu wykonawców. Żadna z nich nie została odrzucona, nie było też firm wykluczonych z udziału w postępowaniu. Pozostałymi oferentami byli: PRI Diag-Most, Gór-Tor, Nowak Mosty, Intop, Primost Południe, Rajbud, Sarinż i Domost. Jedynym kryterium oceny ofert była cena brutto. Trwa oczekiwanie na uprawomocnienie się wyboru.
Większe wiaty lepiej ochronią przed deszczem
Perony na tomaszowskiej stacji zostały ostatnio kompleksowo przebudowane w roku 1972. Podczas planowanej modernizacji oba mają zostać podniesione do wysokości 76 cm nad główką szyny. Wyspowy peron o numerze 2 zostanie wydłużony z 315 do 400 m, a peron przydworcowy – z 260 do 300 m. Oba są też – i pozostaną – bardzo szerokie (dziś odpowiednio: 7,75 i 7,2 m, po zakończeniu prac – 7,5 i od 5 do 10 m).
Na peronach pojawią się wiaty znacznie większe od dzisiejszych. Zadaszenie peronu przydworcowego będzie miało 50, a wyspowego – 100 m długości. Zgodnie z obecnymi standardami stosowanymi przy modernizacji linii kolejowych w nawierzchnię zostaną wbudowane ścieżki prowadzące, pola uwagi i pasy bezpieczeństwa.
Jest przejście w poziomie szyn, będzie – podziemne
Dostęp na peron wyspowy zapewni przejście podziemne. Obiekt ma być wyposażony w pochylnię (przy zejściu na peronie przydworcowym) oraz w windę (na peronie drugim). Pochylnia i schody będą zadaszone. Długość części przelotowej tunelu ma wynosić 22-25 m, szerokość – co najmniej 4 m, a wysokość – nie mniej niż 2,4 m.
Dziś na stacji Tomaszów Mazowiecki między peronami można poruszać się tylko dojściami w poziomie szyn: jedno z nich jest położone na wysokości budynku dworca, mniej więcej w połowie długości peronu wyspowego, a drugie – na krańcu peronu od strony stacji Skrzynki (tory do Koluszek). Podczas budowy przejścia podziemnego mają być czynne dwa dojścia na dwóch skrajach peronu (to, które istnieje dziś, ma zostać doposażone w pochylnię i labirynt).
Parking – osobna inwestycja
Choć obecny stan trzech torów przy peronach nie jest najgorszy (prędkość maksymalna wynosi na nich 60, 80 i 100 km/h, najnowsze szyny pochodzą z roku 2014, a najstarsze z 1982), zarządca infrastruktury wymaga także ich częściowej wymiany. Na odcinku ok. 30 metrów, nad tunelem dla pieszych, tory nr 1 i 3 mają zostać rozebrane, a następnie odtworzone z materiału rozbiórkowego. Pozostałe odcinki torów mają zostać podbite z uzupełnieniem tłucznia, a rozjazdy – wyregulowane.
Przy drodze dojścia do peronów wykonawca będzie musiał zaprojektować i wybudować parking dla rowerów z co najmniej 20 stojakami (co najmniej połowa będzie musiała zostać zadaszona). Jak informowaliśmy w ubiegłym roku, do końca 2025 r. przy stacji ma też powstać
parking dla 88 samochodów.